Skole under okkupasjon
Skole under okkupasjon
Mål
Utviding av skoletilbudet i Afghanistan
Innjobbede midler
20 500 000
Organisasjon
Afghanistankomiteen i Norge og Den Norske Afghanistanhjelpen
Problemet
Afghanistan har en eldgammel historie, og har vært en del av indiske, persiske, greske og mongolske sivilisasjoner, for å nevne noen. Fra og med midten av 1800-tallet blandet russiske og britiske styrker seg inn i deres politikk gjennom krigføring, for å kontrollere dette sentrale området mellom India, Midtøsten og Russland. Senere ble Afghanistan en brikke i den kalde krigen mellom USA og Sovjetunionen. Etter en rekke ulike statskupp og regjeringer, invaderte Sovjetunionen i 1979 for å sikre et vennlig regime, mens USA støttet motstandsgrupper.
Konsekvenser
Invasjonen og den voldelige motstanden la landet i ruin. Det var ingen vinnere av dette spillet i Afghanistan. Hundretusener, kanskje millioner av menneskeliv gikk tapt, jordbruket ble ødelagt av bombing, økonomien ble ødelagt, og Røde Kors anslo at det ville ta flere tusen år før alle landminene lagt av Sovjeterne ville være fjernet og ufarlige. Invasjonen skapte verdens største flyktningkrise, og Afghanistan ble rangert som et av landene med verdens laveste levekår av FN.
Løsningene
Utdanning
I 1986 samarbeidet OD med Afghanistankomiteen i Norge, og Den Norske Afghanistanhjelpen. De innjobbede OD-midlene gikk dette året til å utvide skoletilbudet til barn og ungdom i frigjorte områder av Afghanistan, og til utdanning av medisinsk førstehjelpspersonell.