Skole under okkupasjon

Image6

Skole under okkupasjon

Mål

Utviding av skoletilbudet i Afghanistan

Innjobbede midler

20 500 000

Organisasjon

Afghanistankomiteen i Norge og Den Norske Afghanistanhjelpen

Image3

Problemet

Afghanistan har en eldgammel historie, og har vært en del av indiske, persiske, greske og mongolske sivilisasjoner, for å nevne noen. Fra og med midten av 1800-tallet blandet russiske og britiske styrker seg inn i deres politikk gjennom krigføring, for å kontrollere dette sentrale området mellom India, Midtøsten og Russland. Senere ble Afghanistan en brikke i den kalde krigen mellom USA og Sovjetunionen. Etter en rekke ulike statskupp og regjeringer, invaderte Sovjetunionen i 1979 for å sikre et vennlig regime, mens USA støttet motstandsgrupper.

Image13

Konsekvenser

Invasjonen og den voldelige motstanden la landet i ruin. Det var ingen vinnere av dette spillet i Afghanistan. Hundretusener, kanskje millioner av menneskeliv gikk tapt, jordbruket ble ødelagt av bombing, økonomien ble ødelagt, og Røde Kors anslo at det ville ta flere tusen år før alle landminene lagt av Sovjeterne ville være fjernet og ufarlige. Invasjonen skapte verdens største flyktningkrise, og Afghanistan ble rangert som et av landene med verdens laveste levekår av FN.

Afgh86

Løsningene

Utdanning

I 1986 samarbeidet OD med Afghanistankomiteen i Norge, og Den Norske Afghanistanhjelpen. De innjobbede OD-midlene gikk dette året til å utvide skoletilbudet til barn og ungdom i frigjorte områder av Afghanistan, og til utdanning av medisinsk førstehjelpspersonell.