Undervisning
Her finnes aktuelle og engasjerende aktiviteter og undervisningsopplegg laget av ungdom i samarbeid med aktører som blant annet FN-sambandet, Rafto-stiftelsen, NUPI, NDLA, Norad, Røde-kors, Spire og Changemaker. Undervisningsopplegg til OD 2024 publiseres fra og med uke 32
-
Undervisningsopplegg Årets prosjekt
4 hjørner (flere språk)
Varighet: 30 - 45 minutter Fag: Samfunnsfagene, Religion og Etikk, Demokrati og Medborgerskap, Spansk
La elevene diskutere globale og prosjektrelaterte temaer! Elevene må reflektere over egne meninger og muligheter.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
Videregående
- REL01-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
- REL01-02: Ta andres perspektiv og håndtere meningsbrytning om religion, livssyn og verdispørsmål
-
Undervisningsopplegg Årets prosjekt
Tekstanalyse- en bit av gangen
Varighet: 30 - 60 min Fag: Norsk
I dette opplegget skal elevene analysere de ulike elementene på OD sin temaside
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- NOR01‑06: Bruke fagspråk og kunnskap om grammatikk, tekststruktur og sjanger i samtale om og bearbeiding av tekster
Videregående
- NOR01‑06: Gjøre rede for og reflektere over bruken av retoriske appellformer og språklige virkemidler i sakprosatekster
- NOR01‑06: Bruke fagspråk og kunnskap om grammatikk, tekststruktur og sjanger i samtale om og bearbeiding av tekster
-
Undervisningsopplegg Årets prosjekt
Et urettferdig kappløp
Varighet: 60 minutter, men kan justeres Fag: Samfunnsfagene
Elevene får reflektere over hvor ulik hverdagen for ungdom i Norge og Guatemala kan være, men samtidig kjenne på at ungdom er ungdom uansett.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- SAF01-04: Reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar.
- SAF01‑04: Sammenlikne hvordan politiske, geografiske og historiske forhold påvirker levekår, bosettingsmiljøer og demografi i forskjellige deler av verden i dag
Videregående
- REL01-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
- REL01-02: Ta andres perspektiv og håndtere meningsbrytning om religion, livssyn og verdispørsmål
- SAK01‑01: Innhente informasjon om forskjellige former for sosial ulikskap i Norge og drøfte sammenhengen mellom ulikskap og utenforskap.
-
Undervisningsopplegg
Urfolk verden rundt
Varighet: 45-60 min (1 skoletime) Fag: Samfunnsfagene, Historie, Geografi, Demokrati og Medborgerskap, Bærekraftig utvikling
I denne øvelsen undersøker og reflekterer elevene omkring urfolk verden rundt
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
Videregående
- SAK01-01: Reflektere over kva det inneber å vere medborgar, og samanlikne korleis politiske system er organiserte i forskjellige land og område
- SAK01-01: Utforske ei utfordring eller ein konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte korleis utfordringa eller konflikten påverkar forskjellige grupper
-
Undervisningsopplegg
Du er mye
Varighet: Omtrent 30 minutter Fag: Samfunnsfagene, Livsmestring
La elevene reflektere over at menneskers identitet består av mange ulike tilhørigheter, tilknytninger og egenskaper, og at det derfor kan være feil og urettferdig å bare fokusere på én tilhørighet.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- KRO01‑05: Anerkjenne ulikskap mellom seg sjølv og andre i bevegelsesaktivitetar og inkludere alle, uavhengig av føresetnader
Videregående
- KRO01‑05: Anerkjenne ulikskap mellom seg sjølv og andre i bevegelsesaktivitetar og inkludere alle, uavhengig av føresetnader
- SAK01-01: Vurdere årsaker til og tiltak som kan førebyggje rasisme, diskriminering og hatefulle ytringar, og drøfte grensene for ytringsfridommen
- REL01-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering