Undervisning
Her finnes aktuelle og engasjerende aktiviteter og undervisningsopplegg laget av ungdom i samarbeid med aktører som blant annet FN-sambandet, Rafto-stiftelsen, NUPI, NDLA, Norad, Røde-kors, Spire og Changemaker. Undervisningsopplegg til OD 2025 publiseres fra og med uke 32
-
Undervisningsopplegg
Ungdom har noe å si!
Varighet: 1 time + Fag: Norsk, Samfunnsfagene, Historie, Demokrati og Medborgerskap
I dette undervisningsopplegget får elevene større forståelse av viktigheten av ungdomsmedvirkning.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- NOR01‑06: Utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon
- SAF01‑04: Vurdere korleis arbeid, inntekt og forbruk kan påverke personleg økonomi, levestandard og livskvalitet
- NOR01‑06: Bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster
Videregående
- SAK01-01: Utforske ei utfordring eller ein konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte korleis utfordringa eller konflikten påverkar forskjellige grupper
- SAK01-01: Utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglige metoder, kilder og digitale ressurser, og argumentere for sine egne og andre sine meninger og verdier
- REL01-02: Ta andres perspektiv og håndtere meningsbrytning om religion, livssyn og verdispørsmål
- REL01-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
-
Undervisningsopplegg
Medieuttrykk og plakatanalyse - Kampanjekontoret
Varighet: 1 eller 2 skoletimer Fag: Programfag
Operasjon Dagsverk har siden 1964 laget kampanjeplakater for å engasjere ungdom i Norge. Visste du at OD sine plakater lages sammen med ungdom i prosjektlandet og ungdom i Norge? Nå skal du få muligheten til å ta steget inn på OD sitt kampanjekontor og jobbe med plakater!
VGS Kompetansemål
Videregående
- MOK02‑02: Produsere ulike målgrupperettede medieuttrykk individuelt og i samarbeid med andre
- MOK02‑02: Utvikle budskap tilpasset målgruppe, formål, sjanger og plattformer
- MOK02‑02: Utforske ulike virkemidler og fortellerteknikker, og reflektere over bruken av disse i egne og andres medieuttrykk
-
Undervisningsopplegg
Du er mye
Varighet: Omtrent 30 minutter Fag: Samfunnsfagene, Livsmestring
La elevene reflektere over at menneskers identitet består av mange ulike tilhørigheter, tilknytninger og egenskaper, og at det derfor kan være feil og urettferdig å bare fokusere på én tilhørighet.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- KRO01‑05: Anerkjenne ulikskap mellom seg sjølv og andre i bevegelsesaktivitetar og inkludere alle, uavhengig av føresetnader
Videregående
- KRO01‑05: Anerkjenne ulikskap mellom seg sjølv og andre i bevegelsesaktivitetar og inkludere alle, uavhengig av føresetnader
- SAK01-01: Vurdere årsaker til og tiltak som kan førebyggje rasisme, diskriminering og hatefulle ytringar, og drøfte grensene for ytringsfridommen
- REL01-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
-
Undervisningsopplegg
Oss og dem
Varighet: 20 minutter Fag: Samfunnsfagene, Religion og Etikk
Få elevene til å reflektere over og sette spørsmål ved hvordan og hvor raskt vi mennesker grupperer oss i samfunnet.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
Videregående
- REL01-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
- SAK01-01: Utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglige metoder, kilder og digitale ressurser, og argumentere for sine egne og andre sine meninger og verdier
-
Undervisningsopplegg Arrangement
Urettferdig fotball
Varighet: 30 - 60 min Fag: Samfunnsfagene, Kroppsøving
Fotball, med en liten vri. En enkel og morsom øvelse om forskjellige utgangspunkt i livet.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- KRO01‑05: Anerkjenne ulikskap mellom seg sjølv og andre i bevegelsesaktivitetar og inkludere alle, uavhengig av føresetnader
Videregående
- KRO01‑05: Anerkjenne ulikskap mellom seg sjølv og andre i bevegelsesaktivitetar og inkludere alle, uavhengig av føresetnader
- REL01-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
- SAK01-01: Vurdere årsaker til og tiltak som kan førebyggje rasisme, diskriminering og hatefulle ytringar, og drøfte grensene for ytringsfridommen
-
Undervisningsopplegg
Urettferdig stigespill!
Varighet: 20 - 25 minutter Fag: Samfunnsfagene
Et nok så ordinært stigespill, med en urettferdig tvist!
USK Kompetansemål
Ungdomsskole
- SAF01‑04: Utforske korleis teknologi har vore og framleis er ein endringsfaktor, og drøfte innverknaden teknologien har hatt og har på enkeltmenneske, samfunn og natur
-
Undervisningsopplegg
Verden går bedre enn du tror
Fag: Norsk, Samfunnsfagene, Demokrati og Medborgerskap, Bærekraftig utvikling
Bidra til refleksjon og økt kunnskap rundt formidling og framstilling av global utvikling, konstruktiv nyhetsproduksjon og bærekraftig utvikling!
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- SAF01‑04: Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår
- SAF01‑04: Reflektere over kva for aktørar som har makt i samfunnet i dag, og korleis desse grunngir standpunkta sine
Videregående
- SAK01-01: Reflektere over kva det inneber å vere medborgar, og samanlikne korleis politiske system er organiserte i forskjellige land og område
- SAK01-01: Vurdere korleis utøving av makt påverkar enkeltpersonar og samfunn
- SAK01‑01: Drøfte samanhengen mellom økonomisk vekst, levestandard og livskvalitet i eit globalt og berekraftig perspektiv
-
Undervisningsopplegg
Handelsspillet
Varighet: 90 minutter Fag: Norsk, Samfunnsfagene, Religion og Etikk
Hvordan henger produksjon og handel av varer sammen med klimaendringer?
I handelsspillet får elevene utføre et rollespill hvor de skal simulere et handelsspill med klimaendringer!USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- SAF01‑04: Vurdere korleis arbeid, inntekt og forbruk kan påverke personleg økonomi, levestandard og livskvalitet
Videregående
- REL01-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
-
Undervisningsopplegg
Verden i våre hender
Varighet: 90 minutter Fag: Samfunnsfagene
I denne oppgaven blir elevene bedre kjent med FN sine bærekraftsmål. De vil også få en større forståelse for hva enkeltmennesker og samfunnsaktører kan gjøre for å bedre verden.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- SAF01‑04: Vurdere korleis arbeid, inntekt og forbruk kan påverke personleg økonomi, levestandard og livskvalitet
Videregående
- SAK01-01: Utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglige metoder, kilder og digitale ressurser, og argumentere for sine egne og andre sine meninger og verdier
- SAK01-01: Utforske ei utfordring eller ein konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte korleis utfordringa eller konflikten påverkar forskjellige grupper
- SAK01‑01: Drøfte samanhengen mellom økonomisk vekst, levestandard og livskvalitet i eit globalt og berekraftig perspektiv
-
Undervisningsopplegg
Utdanning er nøkkelen
Varighet: 20 minutter Fag: Samfunnsfagene, Kunst
Gjennom denne øvelsen skal elevene få et innblikk i hvor viktig det er med utdanning.
USK Kompetansemål
Ungdomsskole
- KHV01‑02: Undersøke hvordan kunst, inkludert samisk kunst, kan bidra i samfunnskritikk, og skape kunstuttrykk som belyser utfordringer i egen samtid
- SAF01‑04: Vurdere korleis arbeid, inntekt og forbruk kan påverke personleg økonomi, levestandard og livskvalitet
-
Undervisningsopplegg
OD-dagen: Ein god dag på jobben
Varighet: 40 minutter Fag: Norsk
La elevene reflektere over hva som ligger bak det å jobbe på OD-dagen ved å lese og analysere et kåseri om OD-dagen av Are Kalvø.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- NOR01‑06: Gjenkjenne og bruke språklige virkemidler og retoriske appellformer
- NOR01‑06: Kombinere virkemidler og uttrykksformer kreativt i egen tekstskaping
Videregående
- NOR01‑06: Kombinere virkemidler og uttrykksformer kreativt i egen tekstskaping
- NOR01-06: Skrive tekster med god struktur og tekstbinding og mestre tegnsetting og rettskriving på hovedmål og sidemål