Undervisning
Her finnes aktuelle og engasjerende aktiviteter og undervisningsopplegg laget av ungdom i samarbeid med aktører som blant annet FN-sambandet, Rafto-stiftelsen, NUPI, NDLA, Norad, Røde-kors, Spire og Changemaker. Undervisningsopplegg til OD 2024 publiseres fra og med uke 32
-
Undervisningsopplegg Årets prosjekt
4 hjørner (flere språk)
Varighet: 30 - 45 minutter Fag: Samfunnsfagene, Religion og Etikk, Demokrati og Medborgerskap, Spansk
La elevene diskutere globale og prosjektrelaterte temaer! Elevene må reflektere over egne meninger og muligheter.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
Videregående
- REL01-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
- REL01-02: Ta andres perspektiv og håndtere meningsbrytning om religion, livssyn og verdispørsmål
-
Undervisningsopplegg Årets prosjekt
Tekstanalyse- en bit av gangen
Varighet: 30 - 60 min Fag: Norsk
I dette opplegget skal elevene analysere de ulike elementene på OD sin temaside
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- NOR01‑06: Bruke fagspråk og kunnskap om grammatikk, tekststruktur og sjanger i samtale om og bearbeiding av tekster
Videregående
- NOR01‑06: Gjøre rede for og reflektere over bruken av retoriske appellformer og språklige virkemidler i sakprosatekster
- NOR01‑06: Bruke fagspråk og kunnskap om grammatikk, tekststruktur og sjanger i samtale om og bearbeiding av tekster
-
Undervisningsopplegg Årets prosjekt
Et urettferdig kappløp
Varighet: 60 minutter, men kan justeres Fag: Samfunnsfagene
Elevene får reflektere over hvor ulik hverdagen for ungdom i Norge og Guatemala kan være, men samtidig kjenne på at ungdom er ungdom uansett.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- SAF01-04: Reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar.
- SAF01‑04: Sammenlikne hvordan politiske, geografiske og historiske forhold påvirker levekår, bosettingsmiljøer og demografi i forskjellige deler av verden i dag
Videregående
- REL01-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
- REL01-02: Ta andres perspektiv og håndtere meningsbrytning om religion, livssyn og verdispørsmål
- SAK01‑01: Innhente informasjon om forskjellige former for sosial ulikskap i Norge og drøfte sammenhengen mellom ulikskap og utenforskap.
-
Undervisningsopplegg
Urfolk verden rundt
Varighet: 45-60 min (1 skoletime) Fag: Samfunnsfagene, Historie, Geografi, Demokrati og Medborgerskap, Bærekraftig utvikling
I denne øvelsen undersøker og reflekterer elevene omkring urfolk verden rundt
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
Videregående
- SAK01-01: Reflektere over kva det inneber å vere medborgar, og samanlikne korleis politiske system er organiserte i forskjellige land og område
- SAK01-01: Utforske ei utfordring eller ein konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte korleis utfordringa eller konflikten påverkar forskjellige grupper
-
Undervisningsopplegg
Du er mye
Varighet: Omtrent 30 minutter Fag: Samfunnsfagene, Livsmestring
La elevene reflektere over at menneskers identitet består av mange ulike tilhørigheter, tilknytninger og egenskaper, og at det derfor kan være feil og urettferdig å bare fokusere på én tilhørighet.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- KRO01‑05: Anerkjenne ulikskap mellom seg sjølv og andre i bevegelsesaktivitetar og inkludere alle, uavhengig av føresetnader
Videregående
- KRO01‑05: Anerkjenne ulikskap mellom seg sjølv og andre i bevegelsesaktivitetar og inkludere alle, uavhengig av føresetnader
- SAK01-01: Vurdere årsaker til og tiltak som kan førebyggje rasisme, diskriminering og hatefulle ytringar, og drøfte grensene for ytringsfridommen
- REL01-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
-
Undervisningsopplegg
Oss og dem
Varighet: 20 minutter Fag: Samfunnsfagene, Religion og Etikk
Få elevene til å reflektere over og sette spørsmål ved hvordan og hvor raskt vi mennesker grupperer oss i samfunnet.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
Videregående
- REL01-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
- SAK01-01: Utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglige metoder, kilder og digitale ressurser, og argumentere for sine egne og andre sine meninger og verdier
-
Undervisningsopplegg Årets prosjekt
Global alias!
Varighet: 45- 90 minutter Fag: Norsk, Samfunnsfagene, Livsmestring, Demokrati og Medborgerskap, Bærekraftig utvikling
La elevene bli kjent med globale ord og utrykk ved å utforske og forklare dem for hverandre!
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
Videregående
- REL01-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
- SAK01-01: Reflektere over kva det inneber å vere medborgar, og samanlikne korleis politiske system er organiserte i forskjellige land og område
-
Undervisningsopplegg
Handelsspillet
Varighet: 90 minutter Fag: Norsk, Samfunnsfagene, Religion og Etikk
Hvordan henger produksjon og handel av varer sammen med klimaendringer?
I handelsspillet får elevene utføre et rollespill hvor de skal simulere et handelsspill med klimaendringer!USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- SAF01‑04: Vurdere korleis arbeid, inntekt og forbruk kan påverke personleg økonomi, levestandard og livskvalitet
Videregående
- REL01-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
-
Undervisningsopplegg
Medieuttrykk og plakatanalyse - Kampanjekontoret
Varighet: 1 eller 2 skoletimer Fag: Programfag
Operasjon Dagsverk har siden 1964 laget kampanjeplakater for å engasjere ungdom i Norge. Visste du at OD sine plakater lages sammen med ungdom i prosjektlandet og ungdom i Norge? Nå skal du få muligheten til å ta steget inn på OD sitt kampanjekontor og jobbe med plakater!
VGS Kompetansemål
Videregående
- MOK02‑02: Produsere ulike målgrupperettede medieuttrykk individuelt og i samarbeid med andre
- MOK02‑02: Utvikle budskap tilpasset målgruppe, formål, sjanger og plattformer
- MOK02‑02: Utforske ulike virkemidler og fortellerteknikker, og reflektere over bruken av disse i egne og andres medieuttrykk
-
Undervisningsopplegg
Ungdom har noe å si!
Varighet: 1 time + Fag: Norsk, Samfunnsfagene, Historie, Demokrati og Medborgerskap
I dette undervisningsopplegget får elevene større forståelse av viktigheten av ungdomsmedvirkning.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- NOR01‑06: Utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon
- SAF01‑04: Vurdere korleis arbeid, inntekt og forbruk kan påverke personleg økonomi, levestandard og livskvalitet
- NOR01‑06: Bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster
Videregående
- SAK01-01: Utforske ei utfordring eller ein konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte korleis utfordringa eller konflikten påverkar forskjellige grupper
- SAK01-01: Utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglige metoder, kilder og digitale ressurser, og argumentere for sine egne og andre sine meninger og verdier
- REL01-02: Ta andres perspektiv og håndtere meningsbrytning om religion, livssyn og verdispørsmål
- REL01-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
-
Undervisningsopplegg
Urettferdig stigespill!
Varighet: 20 - 25 minutter Fag: Samfunnsfagene
Et nok så ordinært stigespill, med en urettferdig tvist!
USK Kompetansemål
Ungdomsskole
- SAF01‑04: Utforske korleis teknologi har vore og framleis er ein endringsfaktor, og drøfte innverknaden teknologien har hatt og har på enkeltmenneske, samfunn og natur
-
Undervisningsopplegg Arrangement
Urettferdig fotball
Varighet: 30 - 60 min Fag: Samfunnsfagene, Kroppsøving
Fotball, med en liten vri. En enkel og morsom øvelse om forskjellige utgangspunkt i livet.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- KRO01‑05: Anerkjenne ulikskap mellom seg sjølv og andre i bevegelsesaktivitetar og inkludere alle, uavhengig av føresetnader
Videregående
- KRO01‑05: Anerkjenne ulikskap mellom seg sjølv og andre i bevegelsesaktivitetar og inkludere alle, uavhengig av føresetnader
- REL01-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
- SAK01-01: Vurdere årsaker til og tiltak som kan førebyggje rasisme, diskriminering og hatefulle ytringar, og drøfte grensene for ytringsfridommen
-
Undervisningsopplegg
Verden er urettferdig: Dialogcafé
Varighet: 45-60 min (1 skoletime) Fag: Samfunnsfagene, Historie, Geografi, Demokrati og Medborgerskap, Bærekraftig utvikling
I denne øvelsen undersøker og reflekterer elevene rundt ulike eksempler på ulikhet i verden.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
Videregående
- SAK01-01: Reflektere over kva det inneber å vere medborgar, og samanlikne korleis politiske system er organiserte i forskjellige land og område
- SAK01-01: Utforske ei utfordring eller ein konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte korleis utfordringa eller konflikten påverkar forskjellige grupper
-
Undervisningsopplegg Foredrag
Verden er urettferdig med diskusjonspunkter
Varighet: 30 minutter + 20 min til diskusjonspunkter Fag: Samfunnsfagene, Religion og Etikk, Bærekraftig utvikling, Innsats for andre, Internasjonalt samarbeid
Dette foredraget handler om urettferdighet i verden, grunner til at det finnes, og hva vi kan gjøre for å endre det. Elever får både et innblikk i globale sammenhenger, og hvordan enkeltmennesket kan være med å bidra til at verden blir et bedre sted for alle.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- SAF01-04: Reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar.
Videregående
- SAK01‑01: Drøfte samanhengen mellom økonomisk vekst, levestandard og livskvalitet i eit globalt og berekraftig perspektiv
- SAK01-01: Utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglige metoder, kilder og digitale ressurser, og argumentere for sine egne og andre sine meninger og verdier
- REL01-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
- SAK01-01: Vurdere årsaker til og tiltak som kan førebyggje rasisme, diskriminering og hatefulle ytringar, og drøfte grensene for ytringsfridommen