Undervisning
-
Undervisningsopplegg
Ungdom har noe å si!
Varighet: 1 time + Fag: Norsk, Samfunnsfagene, Historie, Demokrati og Medborgerskap
I dette undervisningsopplegget får elevene større forståelse av viktigheten av ungdomsmedvirkning.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- NOR01‑06: Utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon
- SAF01‑04: Vurdere korleis arbeid, inntekt og forbruk kan påverke personleg økonomi, levestandard og livskvalitet
- NOR01‑06: Bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster
Videregående
- SAK01-01: Utforske ei utfordring eller ein konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte korleis utfordringa eller konflikten påverkar forskjellige grupper
- SAK01-01: Utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglige metoder, kilder og digitale ressurser, og argumentere for sine egne og andre sine meninger og verdier
- REL01-02: Ta andres perspektiv og håndtere meningsbrytning om religion, livssyn og verdispørsmål
- REL01-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
-
Undervisningsopplegg
Medieuttrykk og plakatanalyse - Kampanjekontoret
Varighet: 1 eller 2 skoletimer Fag: Programfag
Operasjon Dagsverk har siden 1964 laget kampanjeplakater for å engasjere ungdom i Norge. Visste du at OD sine plakater lages sammen med ungdom i prosjektlandet og ungdom i Norge? Nå skal du få muligheten til å ta steget inn på OD sitt kampanjekontor og jobbe med plakater!
VGS Kompetansemål
Videregående
- MOK02‑02: Produsere ulike målgrupperettede medieuttrykk individuelt og i samarbeid med andre
- MOK02‑02: Utvikle budskap tilpasset målgruppe, formål, sjanger og plattformer
- MOK02‑02: Utforske ulike virkemidler og fortellerteknikker, og reflektere over bruken av disse i egne og andres medieuttrykk
-
Undervisningsopplegg
Du er mye
Varighet: Omtrent 30 minutter Fag: Samfunnsfagene, Livsmestring
La elevene reflektere over at menneskers identitet består av mange ulike tilhørigheter, tilknytninger og egenskaper, og at det derfor kan være feil og urettferdig å bare fokusere på én tilhørighet.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- KRO01‑05: Anerkjenne ulikskap mellom seg sjølv og andre i bevegelsesaktivitetar og inkludere alle, uavhengig av føresetnader
Videregående
- KRO01‑05: Anerkjenne ulikskap mellom seg sjølv og andre i bevegelsesaktivitetar og inkludere alle, uavhengig av føresetnader
- SAK01-01: Vurdere årsaker til og tiltak som kan førebyggje rasisme, diskriminering og hatefulle ytringar, og drøfte grensene for ytringsfridommen
- REL01-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
-
Undervisningsopplegg
Oss og dem
Varighet: 20 minutter Fag: Samfunnsfagene, Religion og Etikk
Få elevene til å reflektere over og sette spørsmål ved hvordan og hvor raskt vi mennesker grupperer oss i samfunnet.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
Videregående
- REL01-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
- SAK01-01: Utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglige metoder, kilder og digitale ressurser, og argumentere for sine egne og andre sine meninger og verdier
-
Undervisningsopplegg Arrangement
Urettferdig fotball
Varighet: 30 - 60 min Fag: Samfunnsfagene, Kroppsøving
Fotball, med en liten vri. En enkel og morsom øvelse om forskjellige utgangspunkt i livet.
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- KRO01‑05: Anerkjenne ulikskap mellom seg sjølv og andre i bevegelsesaktivitetar og inkludere alle, uavhengig av føresetnader
Videregående
- KRO01‑05: Anerkjenne ulikskap mellom seg sjølv og andre i bevegelsesaktivitetar og inkludere alle, uavhengig av føresetnader
- REL01-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
- SAK01-01: Vurdere årsaker til og tiltak som kan førebyggje rasisme, diskriminering og hatefulle ytringar, og drøfte grensene for ytringsfridommen
-
Undervisningsopplegg
Verden går bedre enn du tror
Fag: Norsk, Samfunnsfagene, Demokrati og Medborgerskap, Bærekraftig utvikling
Bidra til refleksjon og økt kunnskap rundt formidling og framstilling av global utvikling, konstruktiv nyhetsproduksjon og bærekraftig utvikling!
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- SAF01‑04: Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår
- SAF01‑04: Reflektere over kva for aktørar som har makt i samfunnet i dag, og korleis desse grunngir standpunkta sine
Videregående
- SAK01-01: Reflektere over kva det inneber å vere medborgar, og samanlikne korleis politiske system er organiserte i forskjellige land og område
- SAK01-01: Vurdere korleis utøving av makt påverkar enkeltpersonar og samfunn
- SAK01‑01: Drøfte samanhengen mellom økonomisk vekst, levestandard og livskvalitet i eit globalt og berekraftig perspektiv