Undervisningsopplegg
Du er mye
La elevene reflektere over at menneskers identitet består av mange ulike tilhørigheter, tilknytninger og egenskaper, og at det derfor kan være feil og urettferdig å bare fokusere på én tilhørighet.
Samfunnsfagene, Livsmestring
Omtrent 30 minutter
Stort rom med muligheter for fysisk utfoldelse
USK VGS Kompetansemål
Ungdomsskole
- KRO01‑05: Anerkjenne ulikskap mellom seg sjølv og andre i bevegelsesaktivitetar og inkludere alle, uavhengig av føresetnader
Videregående
- KRO01‑05: Anerkjenne ulikskap mellom seg sjølv og andre i bevegelsesaktivitetar og inkludere alle, uavhengig av føresetnader
- SAK01-01: Vurdere årsaker til og tiltak som kan førebyggje rasisme, diskriminering og hatefulle ytringar, og drøfte grensene for ytringsfridommen
- REL01-02: Diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering
Gjennomføring
- Gruppen står i en stor ring rundt lederen midt i rommet.
- Lederen roper ut en tilhørighet fra den vedlagte listen.
- Når lederen for eksempel sier ”interessert i fotball!” må alle som er interessert i fotball gå inn i ringen.
- Når alle har sett hvem dette er, kan de gå tilbake igjen.
- Gjenta dette med så mange av tilhørighetene dere har tid til.
- Bruk god tid til refleksjonsspørsmålene i etterkant av øvelsen.
Tilhørigheter
- Er ungdom
- Er interessert i fotball
- Er en søster
- Har grønne øyne
- Spiller et instrument
- Bruker briller
- Er interessert i politikk
- Er forelsket
- Er religiøs
- Har kort hår
- Liker naturen
- Har søsken
- Er musikkinteressert
- Er ikke født i Norge
- Har blå øyne
- Er glad i historie
- Liker sjokoladekake
- Er glad i rock
- Liker å danse
- Har brunt hår
- Favorittretten min er pizza
- Har sett den nye Barbie filmen
- Liker hund bedre enn katt
- Er tiktok-avhengig
- Hører på podcast
- Har en favorittårstid
- Har familie i andre land enn Norge
- Har skilte foreldre
- Har et annet morsmål enn norsk
- Liker berlinerboller med vaniljekrem bedre enn berlinerboller med bringebærsyltetøy
Refleksjon
- Hva syns dere om øvelsen? Hvorfor tror dere vi gjorde den?
- Lærte dere noe nytt om hverandre?
- Lærte dere noe nytt om dere selv?
- Er det noen identiteter som oftere blir vektlagt enn andre? I så fall, hvorfor? Hvilke konsekvenser kan dette ha?
Tips: Bruk gjerne mentimeter til å lage en felles ordsky for de ulike tilhørighetene i klassen! Ordskyen kan f.eks printes ut og henges opp i klasserommet.