Escape Room 2024- Kappløpet om de fem magiske frøene
Samfunnsfagene, Bærekraftig utvikling
En skoletime
Et sett utskrevne oppgaver til hver gruppe som skal gjennomføre, egnede rom til hver gruppe og stoppeklokke til å ta tiden
Er dere klare?
Dere står foran et storslagent eventyr i hjertet av Guatemala, et land fylt med mystikk, eldgamle tradisjoner og naturlig skjønnhet. Det sies at dypt inne i de tåkefylte fjellene og de frodige junglene finnes hemmeligheter som kan forandre verden. I flere generasjoner har kunnskapen om hvordan man dyrker jorden på en bærekraftig måte blitt overført fra foreldre til barn. Nå, i møte med de enorme utfordringene som klimaendringer bringer, er denne kunnskapen mer verdifull enn noen gang før.En gruppe modige unge bønder i Guatemala har bestemt seg for å ta saken i egne hender. De har dannet et ungdomskooperativ som har ett mål: å finne, beskytte og dyrke de gamle frøene som inneholder nøkkelen til en bærekraftig fremtid. Men frøene, som har overlevd både tidens tann og historiens mange prøvelser, er nå spredt rundt omkring i hele landet – fra vulkanenes skygger til jungelens hjerte.De trenger deres hjelp! For å samle de fem magiske frøene de unge bøndene trenger, skal dere begi dere ut på en reise full av mysterier og utfordringer. Det blir en reise der dere må stole på deres eget hode, samarbeidsevner og evnen til å tenke utenfor boksen. Veien dere må følge er ikke bare en reise, men også en reise tilbake i tid – inn i hjertet av Guatemalas eldgamle kultur og visdom.I jakten på disse fem magiske frøene vil dere krysse elver, bestige fjell og løse gåter som ingen før har klart. Men husk: Hvert frø dere finner, er ikke bare et symbol på overlevelse, men på håp, fellesskap og troen på at en bedre fremtid er mulig. Vil dere klare å samle alle frøene før tiden renner ut?
Gjennomføring
- Escaperoom gjennomføres i grupper eller klassevis i et lukket (klasse)rom uten hjelpemidler.
- Det bør være minst 4 elever på en gruppe, maks 30 (en klasse).
- Vi anbefaler å la gruppen få maks 45 minutter for å løse alle oppgavene.
- Det er tilsammen 10 oppgaver som skal løses. Disse må løses i kronologisk rekkefølge.
- En person, f.eks. lærer, leser historiene mellom oppgavene og deler ut neste oppgave etterhvert som de løses. Man skal altså ikke dele ut alle oppgavene med elevene på forhånd- de må løse en oppgave før man får utdelt neste.
- Personen som leser historiene og deler ut oppgavene har også fasit, og kan ikke delta i å løse oppgavene eller hjelpe elevene.
- Om dere ikke har en høytleser til hver gruppe (f.eks at flere grupper i en klasse løser oppgaven i samme rom) kan du velge å lese historiene mellom oppgavene høyt og kun ta tiden de ulike gruppene bruker på å løse selve oppgaven.
- Sørg for at du skjønner hvordan oppgavene løses før du gjennomfører. Vurder på forhånd hvor streng du skal være mht. fasiten, og evt. om du skal la elevene fortsette videre/hoppe over en oppgave om de står fast (om du velger å gjøre dette kan du f.eks legge på 10/20 sek på tiden som “straff”). Om flere grupper/klasser konkurrerer må alle følge de samme reglene.
Tips: gjør escaperoom til en konkurranse der første klasse/gruppe som er ferdig vinner. Noen forslag til organisering:
- Ta tiden på hver klasse/gruppe som gjennomfører. Tidene samles og det kåres en vinner. Denne konkurransen krever ikke at alle gjennomfører escape room samtidig.
- Alle gruppene/klassene starter samtidig, første til å fullføre vinner. Dette kan også gjøres trinnvis om dere er mange. Legg til et telefonnummer eller en e-post adresse, som gruppen skal sende løsningen på oppgave 10 til. Dere velger selv om dere vil skrive inn nummeret eller e-posten direkte i oppgave 10, eller om dere lager en dekodings-oppgave etter oppgave 10 der elevene må finne e-post/telefonnummer selv. E-post/telefonnummer bør være likt for alle gruppene/klassene som deltar!
Bestill oppgaver og fasit!
Fyll ut kontaktinfo så sender vi oppgavene og fasit! NB!! Oppgavene og fasit må ikke deles med elevene på forhånd!!