Undervisningsopplegg

Social pornography // Sosialpornografi

Samfunnsfagene, Demokrati og Medborgerskap, English

45 min

Each student needs one computer and a headset or earbuds to listen to the videos or you can show the videos to the entire class. // Hver elev trenger en PC og et headset for å høre på videoene, ellers kan videoene vises felles.

English version

Preparations before the class

You need to watch the videos to become familiar with what your students are supposed to analyse. It will take about 5 minutes to watch the two videos. You will also need to understand the concept of social pornography.

Social pornography is an unnecessary and negative depiction of humans. It usually depicts people as helpless and unable to make a change in their or other people’s lives. Social pornography also preys on negative emotions like guilt to motivate people to donate or to help their cause. It depicts people as helpless victims instead of individuals capable of great change.

What to do during the class

  1. Talk to your students about social pornography. Let them try to find their own examples from advertisements that they have seen.
  2. Watch the videos from Save the Children USA and SAIH Norway. Either you could show the videos to the entire class, or have the students watch them on their own.
  3. Make your students write a comparison of the two videos with a focus on social pornography.
  4. If your students have time left over, then they can watch the TED Talk about stereotypes.

Norsk versjon

Forberedelser før timen

Du må se på videoene for å bli kjent med hva elevene skal analysere. Det tar ca. fem minutter å se de to videoene. Du må også forstå konseptet sosialpornografi. Sosialpornografi er en unødvendig negativ fremstilling av mennesker. Det får ofte mennesker til å virke hjelpeløse og ikke i stand til å gjøre en endring i sitt eller andre folk sine liv.

Sosialpornorgrafi utnytter negative følelser som skyld for å motivere folk til å donere eller hjelpe deres sak. Det fremstiller folk som stakkarslige ofre istedenfor individer som kan utrette store endringer.

Hva du skal gjøre i undervisningen

  1. Snakk med elevene om sosialpornografi. La dem prøve å finne egne eksempler på reklamer de har sett.
  2. Se på videoene fra Save the Children USA og SAIH Norge. Du kan enten vise videoene til hele klassen, eller la dem se på dem på egen hånd.
  3. Få elevene til å skrive en sammenligning av de to videoene med fokus på sosialpornografi.
  4. Dersom elevene har tid til overs kan de se på TED Talken om stereotypier.

SAIH Norway

This is a video from SAIH (Norwegian Students' and Academics' International Assistance Fund) that shows how many traditional foreign aid commercials are socially pornographic // Dette er en video fra SAIH (Studentenes og Akademikernes Internasjonale Hjelpefond) som viser hvor mange tradisjonelle bistands- og veldedighetsreklamer som faktisk er sosialpornografiske: https://youtu.be/xbqA6o8_WC0

Save the Children USA

This is a video from Save the Children USA that can be seen as socially pornographic // Dette er en video fra Redd Barna USA som kan bli sett på som sosialpornografisk: https://youtu.be/omm9sfbDmag

TED Talk about stereotypes

You can watch this if you have leftover time after completing the task // Dere kan se på denne om dere har mer tid til overs etter oppgaven er ferdig: https://youtu.be/D9Ihs241zeg