Undervisningsopplegg
Urfolk verden rundt
I denne øvelsen undersøker og reflekterer elevene omkring urfolk verden rundt
Samfunnsfagene, Historie, Geografi, Demokrati og Medborgerskap, Bærekraftig utvikling
45-60 min (1 skoletime)
Utskrift av bildene, 5 blanke A4 eller A3 ark og penn/blyant til å skrive med
USK VGS Kompetansemål
Videregående
- SAK01-01: Reflektere over kva det inneber å vere medborgar, og samanlikne korleis politiske system er organiserte i forskjellige land og område
- SAK01-01: Utforske ei utfordring eller ein konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte korleis utfordringa eller konflikten påverkar forskjellige grupper
Gjennomføring
- Skriv ut bildene og heng dem opp (evt. legg dem ut på ulike gruppebord) i klasserommet. Heng opp eller legg ved et blankt ark ved siden av alle bildene.
- Del elevene inn i 5 grupper (en gruppe til hvert bilde).
- Gruppene skal nå gå rundt og diskutere bildene og skrive ned spørsmål. Be dem gjerne stille spørsmål som starter med hva? Når? Hvor? Hvem? Hvordan? Hvorfor? Gruppene kan også skrive ned stikkord, korte fakta-setninger som bildene fremkaller og hvordan bildene representerer ulikhet. Spørsmål, stikkord og fakta skrives på de blanke arkene ved siden av bildet.
- Etter 2-3 min går gruppene videre til et nytt bilde. De fortsetter å skrive ned spørsmål og stikkord, og også svar på de andre gruppene sine spørsmål. Dette gjøres til alle gruppene har vært innom alle bildene.
- Alle deltakerne går så rundt og leser hva som har blitt skrevet ned på arkene ved siden av bildene.
- Til slutt oppsummerer læreren i plenum ved å spørre hva elevene tenkte, skrev ned og leste. Lærte de noe nytt? Er det noe de fortsatt er usikre på og ikke forstår? Læreren kan eventuelt sette av tid til å forklare mer om hvor bildene var tatt, og hva de viser.
Digital gjennomføring
- Del elevene inn i 5 grupper, en gruppe til hvert bilde. Velg hvilket bilde hver gruppe skal starte med.
- Opprett et interaktivt dokument for hvert bilde, der elevene kan skrive inn spørsmål og svar til bildene.
- Be gruppene møte hverandre digitalt på valgfri platform. De skal nå diskutere bildet de har fått. Be dem gjerne stille spørsmål som starter med hva? når? hvor? hvem? hvordan? hvorfor? Gruppene kan også skrive ned stikkord, korte fakta-setningar osv. som bildene framkaller hvordan bildet representerer ulikhet.
- Spørsmål, stikkord og fakta skrives ned felles for gruppen i det interkative dokumentet for bildet.
- Etter 5 min går gruppene videre til et nytt bilde. De fortsetter å skrive ned spørsmål og stikkord, og også svar på de andre gruppene sine spørsmål. Dette gjøres til alle gruppene har vært innom alle bildene.
- Alle deltakerne skal så leser hva de ulike gruppene har skrevet ned for de ulike bildene.
- Til slutt møtes alle elevene i felles digitalt rom, der læreren oppsummerer i plenum ved å spørre hva deltakarane hva elevene tenkte, skrev ned og leste. Lærte de noe nytt? Er det noe de fortsatt er usikre på og ikke forstår?
- Læreren kan eventuelt sette av tid til å forklare mer om hvor bildene var tatt, og hva de viser.
- Alternativ avslutning er å be elevene hver for seg skrive et refleksjonsnotat. Notatet kan omhandle hva ett eller ulike bilder fremkalte for følelser/reaksjoner, om de lærte noe nytt, om det er noe de fortsatt lurer på el.
Bilder til diskusjon og refleksjon
Tips! Om det er andre urfolk elevene har/skal lære om, kan dere også finne bilder som viser disse!